De Boekenplank van Trudy de Munck

Vanaf 1 november staan de favoriete boeken van Trudy de Munck-Schoordijk, veellezer en raadslid LPF, op de Boekenplank in Bibliotheek Naaldwijk. 'Ik kon bijna niet kiezen, 15 titels is echt te weinig!'.

Lezen en laten lezen

Het project ‘Boekenplank’ van Bibliotheek Westland geeft iedere keer een verrassend inkijkje in de persoonlijke voorkeuren van bekende Westlanders. Door het delen van hun meest favoriete boektitels inspireren zij andere mensen om de boeken ook te lezen. Trudy wilde graag haar keuze aanleveren voor de Boekenplank. “Ik heb een passie voor boeken en voel mij vereerd. Na papa, mama en eten was ‘boek’ een van mijn eerste woordjes! Mijn zusjes en ik werden altijd voorgelezen door mijn vader. Daarbij verzon mijn pa ook zelf verhalen, waarin wijzelf de hoofdrol speelden. Dat was echt gaaf!”

Leeshonger

De leeshonger van Trudy is nog altijd niet gestild. “Ik lees zeker 4 boeken per week,” vertelt ze. “Op iedere verdieping van het huis ligt altijd wel een boek waar ik mee bezig ben.” Daarbij combineert ze papieren boeken met e-books op haar e-reader. “Het fijne is dat ik beelddenker ben. Dus als ik aan het lezen ben, loop ik het ene moment met Bridget Jones door Londen, en het volgende ga ik op zoek naar een moordenaar in een verhaal van Harlan Coben. Toen ik hoorde dat er een nieuw boek uit was van Lee Child over Jack Reacher werd ik echt blij. Dat betekende namelijk dat ik weer bijzondere avonturen ging beleven met Tom Cruise, die Jack speelt. En wie wil dat nou niet?!” glundert Trudy.
Het leesvirus heeft zich verder verspreid: naast haar man houden ook haar dochter, zoons en kleinkinderen van boeken. Toen Trudy na een ongelukkige val in een put lang moest revalideren, kwam de liefde voor lezen extra van pas, vertelt ze. “Ik was aan huis gekluisterd en zou echt gek van eenzaamheid zijn geworden, als ik niet had kunnen lezen. Boeken zijn dan ideaal gezelschap. Ze maken je wereld zoveel groter, zelfs als je geen stap buiten de deur zet!”

Laaggeletterdheid
Trudy ziet het nu als haar missie om mensen meer aan het lezen te krijgen. “Ik heb zoveel respect voor taalambassadeurs Carina en Marjolein! Ze gaan de strijd aan tegen laaggeletterdheid, wat nog veel voorkomt onder Westlanders. Ik draag bibliotheken, óók in de kleine dorpskernen van het Westland, dan ook een warm hart toe. Zij geven iedereen toegang tot een bijna oneindige hoeveelheid boeken en bieden met het Taalhuis ook nog extra ondersteuning voor wie het nodig heeft.”
Als LPF-raadslid moet Trudy vaak lijvige beleidsstukken doorworstelen in gortdroge taal. “Dat is soms vreselijk,” griezelt ze. “Er is vaak bijna niet doorheen te komen. Die ambtenarentaal is ook nergens voor nodig. Schrijf gewoon, zodat ieder normaal mens begrijpt wat je bedoelt!”

Kill your darlings
Ze vond het bijna een onmogelijke opgave om maar 15 boeken uit te kiezen voor De Boekenplank. “Zeg nou zelf, dat is toch niet te doen?! Er zijn zoveel mooie boeken, en er komen iedere maand weer nieuwe titels bij. Het voelde echt als ‘kill your darlings’. Ik heb er nog net niet van wakkergelegen.”
De 15 boeken die een plekje hebben gekregen op de Boekenplank hebben veel voor Trudy betekend. “Het is letterlijk een wandeling door mijn leven. Van mijn kinderliefde voor pelikanen tot de Alzheimer waar mijn pa nu door wordt geteisterd. Mensen die mijn boekenkeuze bekijken, zien echt een stukje van mij.”

Bekijk hier de boeken van Trudy